AION FAQ (Readme First!!!)

Mielőtt belekezdenél a játékban egy kis FAQ:

  • Frakciók: A játékban két játszható frakció van: az Elyos és az Asmodians. A bolygón (Atreia) még egy komoly erővel rendelkező frakció él, ők a Balaurok. A Balaurok sárkányfattyak, akik sokkal régebb óta élnek a bolygón mint az emberek. A Balaurok képezik a rendszer egyensúlyát. Mindig az erősebb emberi frakciót támadják, így gondoskodva arról, hogy soha ne tudjon egyik frakció sem igazán felül kerekedni.
  • Daeva-k és Lord-ok: Mindkét frakcióban (Elyos/Asmodians) emberekkel lehet csak játszani  (pontosabban emberszerű lényekkel), ezek azonban nem egyszerű emberek. Testüket átszövi Aion isten éltető energiája az éter (aether), melyet képesek különleges képességekké formálni és ennek segítségével képesek repülni is. A Daeva-k isteni/istenszerű teremtmények, de nem istenek. Felettük állnak hatalomban az Empyrean Lordok, akik a játékban a rend őrzőiként ismerhetünk meg. Az egykoron 12 élő Őrzőből mára csak 10 van életben, ketten (Siel és Israphel) életüket adták, hogy az ezeréves háború idején megmentsék a bolygót a totális pusztulásért. A megmaradt Őrzők a Balaurokkal szemben táplált ellentétes nézetek miatt szétszakadtak és most a két Daeva népet próbálják felkészíteni az újabb háborúkra.
  • Repülés vs. Mount használat: általában ez izgatja legjobban a legtöbb játékost. Igen lehet repülni (a saját szellem szárnyainkon) a játékban, bár komoly megkötések vannak. lvl10-es szinten ébred a karakterünk öntudatára, amikor is rájön, hogy ő nem egy egyszerű ember, hanem bizony egy Daeva és képes is repülni. A repülés képessége eléggé korlátozott, a legtöbb szintező zónának csak kis területén lehet szabadon repülni. Ezeken a helyeken is kb. egy percig, utána pihenni kell. Bár nem tud a karakter sok helyen saját erejéből repülni, azonban ki tudja használni a terepviszonyok és a légáramlatok adta lehetőséget és elrugaszkodva egy-egy magasabb szikláról, dombról  szét tudja tárni a szárnyait és szabadon tud siklani a légáramlatokon. Ezt a tevékenységet a játékban „glide”-olásnak hívják. Saját véleményem szerint a játékban ez az egyik legérdekesebb dolog, legalábbis nálam ez nagyon komoly függőséget generált. Küldetések során is az ember ösztönösen arra törekszik, hogy az egyenes út helyett inkább felmásszon egy nagyobb sziklára és onnan rugaszkodjon neki. Glideolással – ha jó légáramlatot fog ki az ember – lényegesen gyorsabban lehet haladni, mint gyalogszerrel. Fontos még, hogy glide-olás lényegesen kevesebb energiát igényel a karaktertől, így jóval tovább is lehet így repkedni. A repülés adja magával, hogy a játékban nincs mount, legalábbis eddig nagyon úgy néz ki, hogy nem is lesznek, viszont magasabb szinten (lvl30-tól) a karakter többféle gyalogos speed boostokat szerezhet. A játék igazi csataterén (az Abyss-ban) nincs korlátozva a repülés. Bárhol lehet repülni és a repülési időt több módon is lehet nyújtani. Kis gyakorlással akár hosszú percekig lehet repülni akár a gyalogos sebesség többszörösével is.
  • Chain Skill: A játékrendszer szempontjából a Chain Skillek sokban segítenek a dinamikus játékélmény biztosításával. Ezek olyan képesség kombinációk, amelyek függnek egymástól, de a megfelelő sorrend betartása esetén nagyon komoly (és rendszerint látványos) összhatást érhető el velük. Ez azt is jelenti, hogy a legkomolyabb támadások/varázslatok nem használhatók önmagukban, előbb sikeresen kell felépíteni a Chain Skill-t pl. normál támadásokból.
  • Divine Power(DP):  A játékos a normál és megszokott HP és MP(mana) statok mellett rendelkezik egy DP érékkel is. Ez csak lvl10-es szint után töltődik és akkor sem túl gyorsan (legalábbis az elején, Abyssban kifejezetten gyorsan töltődik). Megölt mobonként töltődik fel az érték és minél jobban feltöltődik annál jobban veszi körül a karaktert egy fénylő aura. A DP-t rendszerint a legnagyobb és legerősebb képességekre lehet eltolni, ez classonként változik. Pl. ha egy gladiator úgy csillog mint egy kék csillag, akkor célszerű elkerülni távolról, mert ha közeledbe ér, akkor úgy felkap a polearmjával és megforgat a levegőben, hogy nem tuti, hogy élsz még, amikor földet érsz.
  • Addonok/Macro-k: Érdemes már az elején tisztázni, hogy a játékban nincs addon interface. A gyártó szerint erre nincs is szükség és jelenleg nem is nagyon tervezik. A játék macro rendszere viszont nagyon fejlett. Lehetőséget ad arra, hogy több spellt is elnyomj egymás után egy macroban. A játék alapból tartalmaz egy csomó class specifikus macro-t. (pl. buffoló classoknál minta macro ami végig buffolja az egész party-t/raidet, stb.) Sok mindent el lehet érni a macro rendszeren keresztül, amihez a wow-ban addonok kellenek.
  • Pénz/AH/bank/táska, stb.: Rövid válasz van mind. A bankban ráadásul vannak account-wide slotok is, amiket minden karaktered lát. Értelemszerűen csak azokat a cuccokat lehet ide rakni, amelyeket egyébként is át tudnál tradelni, értelme annyi, hogy nem kell postázni a saját karakterek között a szajrét. A pénznek hivatalos megnevezése „Kinah”. Nemtudom pontosan hogyan kéne ezt ejteni, de mi elneveztük „Küna”-nak, amiből igen gyakran „Kúna” sikeredik. Nehéz meghatározni „árfolyamokat”, de 1000 Kinah kb. értékrendileg annyit ér, mint egy Wow-os gold, legalábbis a vendor priceok alapján ezt lehet levonni. A játékban minden pénzbe kerül. Pénzért lehet leszedetni a halál után penalty-t, pénzért lehet menni a griffel és pénzért lehet teleportálni a nagyvárosok között is.  Egy lvl20-as karinak, ha nem költött ész nélkül, akkor kb 100k Kinah-ja kell, hogy legyen. Egy meghalás utáni „javítás”/utazás/teleport átlagosan 2000-3000 Kinah-ba kerül, ebből is látszik, hogy a játékban a pénzt nagyon gyorsan el lehet tapsolni. A questek átlagosan (lvl20-ig) 1000-4000 Kinah-ot hoznak, míg a mobokból néhányszáz Kinah esik. Szóval nem nehéz visszahozni.  A táskát a fejlődés során folyamatosan lehet bővíttetni a „Cube Vendornál”. Természetesen ez folyamatosan egyre drágább. Ugyanígy lehet a bank slotok számát is növelni a Vaultnál.
  • Quest Rewardok, XP, szintezés: Mivel a jelenlegi EU/US bétában csak lvl20-ig lehet eljutni, ezért inkább csak erről írnék. Kínai szerverekről vannak ugyan tapasztalatok, de a jelenlegi kommunikációk szerint ezek nagyon máshogy fognak kinézni magasabb szinteken nálunk. A játékban –függően a kiválasztott classtól, továbbá attól, hogy solozol vagy grouppal mész – lvl1 és lvl10 közötti kihívásokat nagyjából 2-3 óra alatt lehet kényelmesen teljesíteni. A lvl10 és lvl20 közötti fejlődés kb 10-15 óra alatt teljesíthető. A szintenkénti XP szükséges eléggé drasztikusan növekszik. Míg lvl10-en százezer XP kellett a lvl11-hez, addig lvl20-ról lvl21-re kerek egy millió XP kell. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy 10x annyit is kell szüttyögni lvl20-on mint lvl10-en. Egyrészt egy mob megölése kb 3-4x annyi XP-t ad lvl20-on mint lvl10-en, másrészt viszont a küldetés rendszer jutalmazása is követi az XP szükségletet. A küldetés rendszer két részből tevődik össze, első része a story szempontjából releváns összetett küldetésláncokat tartalmazó Campaign küldetések, melyek mellett számos további mellékküldetés is van. A Campaign küldetések jutalmazása lényegesen busásabb, mint a mellékszálaké. Pl. lvl20-ig több olyan fontosabb questchain befejező lépés is van, amelyek 100-130k XP-t adnak. Ebből is jól látszik, hogy érdemes a Campaign questeket csinálni, hiszen azok biztosítják a gyors haladást. Másik fontos érv a Campaign questek mellett a rewardok, az adott szintre szóló legjobb geareket általában ezekből lehet megszerezni.  A „brutálisnak” tűnő XP igény növekedésnek egyébként egy fontos előnye van: Nem nagyon lehet grindeléssel fejlődni, még annyira sem, mint WOW-ban.
  • Skillek/Rankok, satöbbi: A legtöbbi skillnek van több Rankja, viszont ez mellett az adott Rankú skillnek vannak szintjei is. Mi is ennek a lényege: megtanulsz egy skill-t lvl10-en. A skillnek a következő Rankját majd csak lvl20-on tanulnád meg, viszont nem kell mind a 10 szinten ugyanazzal az egyébként lvl10-re hangolt skillel szenvedned, ugyanis ahogy szintezel felfelé úgy nő az adott Rankú skill szintje, majd amikor eléred a lvl20-at, akkor megtanulod az adott Skillből a magasabb Rankút, ami ugyan visszazuhan lvl1-esre, de értelemszerűen erősebb mint az előző Rank lvl9-ese volt. Ez azért jó, mert így az egyes képességek sokkal dinamikusabban fejlődnek. A Skillhez tartozó szinteket nem kell tanulni, ahogy szintet lépsz folyamatosan upgradelődnek, az új képességeket és a képességek magasabb rangjait viszont a fővárosban kell megtanulni.  A játékban egyébként 3 szintenként lehet újabb dolgokat vagy magasabb rankú skilleket tanulni, tehát nem kell állandóan hazatelefonálni.
  • Stigma/Talent rendszer: Előre leszögezném, hogy a játékban nincs talent rendszer. A karakter lvl10-en specializálódhat, melyet követően megkap az alap classán keresztül a többi „spec”-ből is bizonyos képességeket. Ezért tud a Galdiátor kicsit tankolni és ezért tud a Chanter kicsit healelni. De ez ettől még nem talent rendszer. A talent rendszert a játékban bizonyos szempontból a „Stigma” rendszer képviseli. A karakter lvl20 felett unlockol néhány stigma slotot (összesen 5-öt lvl50-ig), ezekre a slotokra stigma köveket rakhat.  Megjegyzem az EU/US startnál már az 1.5-ös patchet fogjuk megkapni, amibel van további 3 „Advanced Stigma” slot is, amikben még erősebb stigma kövek rakhatók. Lényegében a Stigma kövekkel a karakter egy-egy további speciális képességet kap, ezek a képességek lényegesen erősebbek vagy nagyobb buffot adnak, mint az alap tanulható képességek. A dolog egyébként annyiból hasonlít a talent rendszerre, hogy lényegesen több (átlag 10-12) stima kő van, mint slot. Így kézenfekvő, hogy mindenféle „Stigma-buildeket” lehet majd összehozni az eredményesség érdekében. Ezt fogja még tovább cizellálni az „Advanced Stigma” slotok.
  • Outdoor PvP/Rift: 20-as szintet elérve megnyílik a lehetőség az outdoor PVP-re. Az ellentétes frakciók be tudnak lépni egymás (20+) szintező területeire. Az azonos szintű zónák között két óránként jelennek meg Riftek. Ezeken a Rifteken véges számú és meghatározott minimum szintű játékosok juthatnak át az ellenséges zónába. A Riftek elvileg random helyen spawnolnak, de valójában 7-8 fix helyen jelenik meg (legalábbis annak a pár méteres körzetében)

2 hozzászólás to “AION FAQ (Readme First!!!)”

  1. Ezt rendkívül hasznosnak találtam, a RIFT helyekről..

    http://aion.mmosite.com/guide/system_rift.shtml

  2. Köszi a linket. Hasonló leírás készült itt a blogon is: https://varianceaion.wordpress.com/2009/07/25/rift-beszivargas-az-ellenseges-vonalak-moge/
    A leírás kb ugyanezt tartalmazza, kiegészíve néhány extra jótanáccsal a túléléshez és néhány tippel, hogy mit lehet odaát csinálni.

Hozzászólás