NCWest ‘év értékelés’ Variance módra

alcím: N(o)C(omment) Soft „we care…”

Az alábbi post két napja jelent meg a FS!-en (www.frostshock.eu). Az elmúlt hetekben írogattam, hogy levezessem az NCWest mindennapos failelései miatt felgyülemlett mérgemet. Értelemszerűen azért az FS!-en jelent meg elsőként, mert az -általam ismert – legnagyobb hazai undergroup MMO blogként – azon keresztül lehet leginkább elérni a valaha volt Aion játékosokat és gondoltam, hogy ez a téma, valahol minden bizonnyal őket is érdekelni fogja. Most, hogy ott már lecsengőben van a téma, ide is kipostolom az irományom. Bár gondolom azért van némi átfedés a két blog olvasótábora között, de minden bizonnyal akadnak néhányan akiknek ez a post újdonság lesz (mégha a tartalma egyébként sajnos nem is…)

November végén jelent meg egy élménybeszámoló postom itt az FS!-en az Aion kapcsán (Aion múlt, jelen, jövő címmel), amelyben megpróbáltam összefoglalni, hogy az Aion start óta mi is történt a játékban. Természetesen – a tőlem elvárható módon – próbáltam korrekt és objektívnek tűnő képet festeni a helyzetről, de fanboyként ugye ez még akkor is nehéz, ha az ember egyébként aktívan blogol az adott témáról, ahol megkapja a hideget, meleget minden megnyilvánulása után. Akik – legalább felületesen – akarták az elmúlt egy évben követni az Aion történéseit, azok ugye a blogomon ezt megtehették, de mivel idén nem jelent meg a FS!-en Aionnal kapcsolatos

cikk; ezért gondoltam a játék indulásának egy éves évfordulója alkalmából csak ideje lenne egy gyors összefoglalót összerakni a történésekről.

Figyelmeztetés: Nagyon masszív wall-of-text következik a tovább után. Mindenki csak saját felelősségére merjen belevágni. Az iromány provokatív és kritizáló…

Szívesen mondanám, hogy az elmúlt egy évben az Aion teljesen átalakult és mára lényegesen nyugati barátabb lett (ugye ez volt az egyik nagy „hibája” a játéknak), de valójában ez nem így történt. Valamikor január végére a játékosállomány úgymond letisztult és azóta egy stabilnak nevezhető játékosbázis „azt eszed, amit eléd raknak” alapon játszik a játékkal. Természetesen arról halvány fogalmunk sincs, hogy mekkora ez a játékos bázis, de egy biztos jelenleg a szerverek nagyon aktívak, csúcsidőben az ostromokon akkora tömegek jelennek meg, amiket már a szerver vasak sem nagyon bírnak. Persze ez közel sem jelenti azt, hogy minden rózsás és csodás. De akkor kezdjünk bele a szomorú valóságba.

Mivel tavaly november vége óta az Aionban mint játékban relatíve kevés dolog változott (június elején jött ki az 1.9-es game mechanism patch, ami egyébként lényegesen könnyebbé tette a szintezést és behozott néhány endgame improvementet (tehát contentet nem, csak olyasmiket mint pl. az armfusion, amivel össze lehet olvasztani fegyvereket és az összeolvasztás hatására a másodlagos fegyver bizonyos statjai erősítik az elődlegest); ezért nehéz lenne erről ódákat zengeni. Bár magam részéről továbbra is tartom, hogy a játék önmagában bőven megállja a helyét és bár persze kell az új content, de akik az Aion mellett maradtak, azok minden bizonnyal még egy jó darabig boldogan el lennének a játék jelenleg nyújtott tartalmával is (fortressek, dredgion, stb.). A gond nem is ezzel lenne…

Térjünk is át akkor a post alcímére: „NCSoft – we cares…”. Mindjárt ki is javítanám, hiszen bár az NCSoft (Korea) nagyon is törődik a koreai játékosokkal, de sajnos az EU és észak-amerikai Aion a híres-hírhedt NCSoft West (röviden NCWest) céghez tartozik. Igazából álmomban sem gondoltam volna, hogy alig kicsit több mint fél év alatt úgy el lehet rontani mindent, mint amilyen professzionálisan azt az NCWest teszi. Jelenleg napi szinten játékosok százai dobják be a törülközőt és kétséges, hogy a hamarosan (ígéretek szerint szeptember 7, de hát ezek az ígéretek…) megjelenő – egyébként monumentális – 2.0-ás content patchre marad-e elégséges játékosbázis.

Tavaly év végére a játékban kiforrott egy erős játékos közösség, addigra lemorzsolódtak azok, akik csak kényszeredetten próbálták ki az Aion-t, vagy esetleg egy totálisan más játékot kerestek és tévútra keveredtek az Aion kapcsán. Az Aionhoz kapcsolódó PVP elszámolási rendszerből elég jól lehet(-ett) követni az aktív játékos állományt, ami alapján elmondható, hogy 2009-es év végére legalább fél millió aktív játékos játszott az Európai és Észak-Amerikai szervereken. Ennél persze valószínűleg magasabb volt az előfizetői bázis, de a PVP szempontjából mérhetően aktív játékosbázis tekinthető értelmes kiindulási alapnak.

Azok akik soha nem játszottak frakció alapú mass-pvp játékkal (a WoW pl. nem ilyen…), azok valószínűleg nem értik meg, hogy mennyire is fontos egy ilyen MMO-ban a frakciók közötti balance. Az üzemeltető cég felelősége, hogy a rendelkezésére álló eszközökkel monitorozza az erőviszonyokat és beavatkozzon, ha az szükséges. Ennek fényében már év elején is értetlenül álltunk az előtt, hogy több szerveren is brutálisan felborultak az egyensúlyok. A balance egy relatív dolog, időről-időre bebizonyosodott, hogy a szervezettség sokkal fontosabb mint a létszámfölény. Persze lehet hibáztatni a játékosokat is. A játékosok is tehettek volna a balance-ért, az ellenséges oldalon ülő játékosok felrúgva a szabályokat megoszthatták volna az erőforrásokat (pl. fortresseket), mint ahogy az pl. történik C-Aion-ban (kínai szerverek). De valahogy az európai vírtusba nem fér ez bele, ránk inkább az jellemző (és szemmel láthatólag ez nem csak magyar mentalitás), hogy ha a győztes oldalon vagyunk, akkor szeretünk fölényeskedni az elnyomott oldalon és amikor már az el is ismeri, hogy gyengébb, akkor belerúgni még néhányat. Ahogy a balance egyre inkább eltorzult a szervereken úgy terelődött át a „csata” más helyekre. Az egyik ilyen fő hadszíntér a QQSource (www.aionsource.com) fóruma lett. A Szerver specifikus topikok csak úgy hemzsegnek az egymást szidalmazó, egymás blamáló postok tengerétől. Nem ritkán, olyan szinten karcolta már a hülyeség határát egyik-másik bejegyzés, hogy már annak volt kellemetlen aki olvasta. Sok egyéb dolog mellett ennek is köszönheti, hogy a Curse csapat által üzemeltetett aionsource oldal hamarosan megkapta a „QQSource” elnevezést.

Persze, ha csak ennyi lenne a történet, akkor ez akár vidám befejezés is lehetne, hiszen egy alapvetően élvezetes és jó játékról beszélünk, ami olyan motivációs eszközöket tud felmutatni, amit soha korábban nem tapasztaltam meg más MMO-ban. Bármennyire is problémás pl. a fortress siege megvalósítása, azért akkor is – még a mai napig is – több száz fős zerg kommandók vetik rá magukat a fortessekre. Amikor 200vs200 ember küzd egyetlen stratégilag fontos artifactért, amikor állóháborúk alakulnak ki egy-egy fortress kapu előtt, azt a érzést tényleg egyetlen másik MMO sem képes visszaadni. De sajnos mára a helyzet sokat romlott az év elejei állapotokhoz képest és ebben nagyon fontos szerepet játszott az NCWest igérgetés és baki hulláma. Kronológiai sorrendben lássuk mik is történtek az elmúlt lassan háromnegyed évben:

  • Az év elejét mindjárt hangzatos nagy szavakkal kezdte a kommunikációs csapat. Új – fizetős szolgáltatások – , transfer lehetőség, folyamatos GM eventek és hasonló szép dolgokkal próbálták fenntartani az érdeklődést.
  • Január 5-én bombaként robbant a hír, hogy bejött az első komolyabb baki, akkor még álmodni sem mertünk volna róla, hogy ez csak a pech széria első „apró” eleme lesz. Az USA Azphel szerveren az egyik fortress foglalásában részt vevő játékosok (közel 100 ember) fura dolgot talált a táskájában. Aki esetleg nem tudná: Aion-ban a sikeres erőd foglalás után a főváros pénzt küld a győzelemben leginkább részt vevő játékosoknak. Ez általában ilyen 10k kinah szokott lenni, ami kb arra elég hogy vegyél belőle 2-3 potion-t. Jelképes összeg. Nos az Azphel játékosok egy szűk közössége a postaládájában konkrétan 34 trillió kinah-t talált. Persze egyből beindul az élet. A Brokerből (Aukciós Ház) pillanatok alatt eltűnt minden, a játékosok tudták, hogy a pénz úgysem fog náluk maradni, de ha gyorsan elvásárolják, akkor talán az itemeket nem szúrják ki. Ez egyébként így is lett. Az Azphel szerveren igazából a mai napig nem állt helyre az „economy”. Bad Luck, jött is rá 2 napon belül a hotfix „több ilyen nem lesz” felkiáltással. Akkoriban úgy voltunk vele, hogy ez minden bizonnyal a beígért „GM eventek” egyike lehetett, amit el is kereszteltünk „Gazdaság élénkítő csomag”-nak.
  • Január közepéig egész jól mentek az ostromok és a védések, mígnem kitalálta az NCSoft, hogy a fél órás siege time az nem elég és egy fantasztikus ingame survey-en keresztül megszavaztatta  a játékosokkal, hogy legyen inkább egy órás. Ezt valamikor január végén életbe is léptették. Hatalmas ötlet volt, a balance ekkor már a legtöbb szerveren fel volt borulva és gyakori volt, hogy a siegekre a gyengébb frakció nem is jött oda. Tényleg felemelő élmény volt egy órát dekkolni úgy egy fortressben, hogy a kutya sem jön oda, de elmenni nem mehetsz el, mert akkor nem kapsz medált a rendszertől. Ez a módosítás nem igazán javított a morálon…
  • Egyre jöttek elő január végéig az érdekesebbnél érdekesebb bakiparádék, mellébeszélések az NCWesttől. Sokan a miragent/fenris quest miatt abba is hagyták a játékot. Amire az NCWest válasz röviden annyi volt, hogy „shit happens”.
  • Majd január végétől beindult a koreai kampány, amivel beharangozták az év közben várható nagy content upgradeket. Ez komoly lendületet és reményt adott az EU/USA játékosoknak is. Persze az információkat a koreai siteokról tudtuk meg, az NCWestnek esze ágában sem volt bármit is kommentálni.
  • Ezek után úgy nagyjából valentin napig nem is igazán történt semmi. Mi a játékban jól elvoltunk, mentek oda vissza az Abyssi alaptáborok támadásai, jó móka volt, később ezt is elvették tőlünk… A Valentin napon hatalmas eventtel rukkolt elő az NCWest. Vásárolj pénzért csomagokat, amikben ingame potik meg egyéb szir-szar emote cardok vannak…
  • A február hónapban egész jól elvoltunk a koreai hírmorzsákkal. Csak úgy sziporkáztak az információk, új területek, új fortressek, megemelt lvl cap, új instanceok, stb. Ráadásul megtudtuk, hogy nemcsak 2.0-ás patch lesz még az első félévben, de még előtte megkapunk egy 1.9-es update-t is, ami ugyan nem content patch, de számos hasznos apróságot fog behozni a játékba.
  • Eljött a valentin nap és megkaptuk a „meglepetést” amin oly sokat dolgozott nekünk az NCWest. Le sem merem írni… akinek van hozzá gyomra az inkább nézz meg maga.
  • Teltek múltak a napok, de valahogy az év elején beígért GM eventek sehogy nem akartak eljönni. Február 10-én nagy kínjukban csak csináltak egy eventet, ami akkora lebőgés lett, hogy gyorsan le is szoktak erről. Konkrétan lespawnoltattak két nyuszit a főváros két pontjára és az volt a feladat, hogy miután beszélsz az egyikkel keresd meg a másikat. Majd aki legelőször odaért, az kapott valami trash cuccot. Bámulatos volt, végülis csak 3-4 napon keresztül harangozták be, hogy ekkor meg akkor lesz és nagyon készüljünk rá mert ez tényleg hatalmas lesz. Braney Stinson féle hasonlatokkal: legen… wait for it… dary! Tényleg az is lett…
  • Február vége felé már nagyon érződött, hogy a legtöbb szerverből kifutóban van a craft. Tünedeznek el az emberek. Egy-két hónapig lehet bírni, hogy úgy véded a fortress-t, hogy nincs támadó, de ezidővel kevés lesz. Persze ezekről a problémákról tudni sem akart az NCWest. Szerintük mindenhol tökéletes balance van és nézzük meg a „server statistics”-ot, ahol látszik, hogy mennyire egálban vannak a frakciók. Igen, egálban vannak, kár hogy a stat oldalon a banned/canceled/suspended és live accountokat együtt számolja. A community egyhangúan követelte megoldásként a szerver összevonásokat. A hivatalos válasz: „nem időszerű”.
  • Február végén bejelentették az 1.9-es update-t hivatalosan is, patch notes-szal és minden egyéb dologgal, és pár napon belül el is indult a koreai PTS (public test server). Nagyon örültünk, nagyon boldogok voltunk, csak úgy ömlött be az infó (természetesen csak koreai forrásokból…)
  • St. Patrik napi tömeg

    Március közepéig bőven eltartott a nagy örömködés, mígnem az NCWest újabb alakítást prezentált. Meghírdettek – egy egyébként teljesen normális eventet – St. Patrik nap alkalmából. Az event röviden annyi volt, hogy megjelent a fővárosok kocsmájában egy zöld ruhás alak, akire ha rátradeltél, akkor adott neked ajándékot. Volt hozzá egy egyébként aranyos történet is, de ez most irreleváns. Az eseményre beteg mennyiségű ember gyűlt össze. A GM event egyébként alapvetően siker sztori lehetett volna, már ha legalább minimálisan letesztelik előzetesen. Konkrétan az történt, hogy McFarguson által átadott “coin”-ok mindkét frakció esetében “Elyos Only” coinok voltak. Szóval az Asmodian testvéreink konkrétan kaptak egy nagy halom használhatatlan cuccot.

  • Még koránt sem volt vége a márciusnak, amikor az NCWest bebizonyította, hogy milyen hathatósan tud küzdeni a RMT és a botolás ellen. Készítettek – a CM-ek bevonásával – egy nagyon meggyőző videót, amiből mindenki megtudhatta, hogy miért nem érdemes goldot/kinah-t vásárolni:
  • Eljött a húsvét. Az NCWest egy igencsak morbid eventtel ünnepelte meg Jézus urunk feltámadásának ünnepét. A húsvét hétvégén ingyenessé tette a “Soul Heal”-t. Aki nem Aionozott annak röviden: Aionban nincs durability loss, ha meghasz, cserébe feltámadásnál kapsz egy jónéhány perces lassító debuffot, ami stackelődik a halálok számával. Ezért időnként “Soul Heal”-elni kell. Érdekes időzítés volt, hogy pont húsvétkor diszkontálták…
  • Március óta már élesben volt az 1.9 a koreai szervereken, persze nálunk még semmi, már lassan április is eltelt, mire egyre erősebb lett a felhördülés, hogy mikor lesz már végre 1.9, amire a válasz: “Még folyik a Westernizáció…
  • Érezve, hogy az első “ne vegyél goldot mert meg leszel ba…” kampányfilm nem aratott nagy sikert, nem sokkal később elkészült a következő próbálkozás. Ez már normális színészekkel, sztorival és normális eszközökkel. A végtermék egyébként nagyon jó lett, leszámítva a mondanivaló erőltetettségét:

Április végétől újabb mélységeket vett az NCWest ámokfutása. Beindult a felelőtlen igérgetések időszaka. Kb ekkora bukott ki már a közösség java része. Az 1.9-ről már mindent tudtunk jóformán, de a  frissítésnek még csak a közelébe sem jutottunk. Az NCWest szándékosan nem adott semmi infót, csak hogy húzni tudja az időt… Lássuk mi történt ezután:

  • Április 22-én nagy mézesmadzag: “hamarosan character transfer service”. Újabb reménysugár az alulmaradt frakciókban játszóknak az újrakezdésre. Még ugyanezen a napon szintén az arcunkba kaptuk: “EU/NA Public Test Servers”. Lényegében csak hüppögni tudtunk, mégis minek nekünk PTS szerver, amikor hozzánk már jelentős késéssel a végtermék érkezik csak el Koreából. Mindenesetre a válasz egyértelmű volt, ezzel még egy picit tud tolni az 1.9 megjelenésén az NCWest (Ekkor már két hónapos lemaradásban voltunk a koreaikhoz képest). Egyből meg is kaptuk a telepítőt is, aminek a neve”AION EU PTS installer”. Felragyogott mindenkinek a szeme. Ha nem is kapjuk meg az 1.9-es élesben, egy hét múlva (29-ére szólt a bejelentés) legalább PTS-en nekiugorhatunk.
  • Majd szépen lassan jöttek a rossz hírek: A PTS-re nincs character copy, nulláról kell felhúzni egy karaktert. Persze NCSoft jófej, 5x XP szorzóval tolhatjuk a szekeret. De azért még így is kőkemény hetek felhúzni egy karaktert. Majd jön a jó hír: a drop rateket is nagyon felemelték, ráadásul azt ígérik, hogy a PTS permanens lesz, nem lesz rajta wipe és folyamatosan lehet azon is játszani. Az amúgy is szétcseszett szervereket ez végképp hanyat vágta. Májusban konkrétan eltűntek az emberek, mindenki a “high-grade”-es PTS szerveren kezdett el játszani, ezzel a live szervereken totális káosz kezdett eluralkodni.
  • Persze ne szaladjunk ennyire előre. Ott tartottunk, hogy április 29-től végre legalább tesztelhetjük az 1.9-et. Április 29-én lehullott a lepel. Miért is volt annyira fontos elindítani az EU/NA PTS-t. Ezen a napon az egész közösséget sokkolóan érintette (nem csak bennünket, a koreai playereket is), hogy a koreai PTS-en elindult a 2.0-ás content tesztelése. Ekkor nálunk ugye még mindig az 1.5 futott a live szervereken, ők meg már a 2.0-át tesztelhetik. De nembaj, van nekünk is 1.9-ünk a PTS-en. Elindult az EU PTS valamikor késő este. Mondhatni “gyanús” volt már egy jó hete, de valójában a PTS-en sehol nem volt az 1.9-es content. Konkrétan kaptunk PTS címszó alatt még egy 1.5-ös high grade szervert. A játékosok dühöngtek. Mire NAPOKKAL később jött a hivatalos reakció: “Mi csak azt mondjuk hogy PTS lesz és azon majd a későbbi patcheket lehet tesztelni, sehol nem mondtuk, hogy most fel is kerül rá az 1.9“. Ekkor nagyon sok embernél szakadt el a cérna
  • Miközben már keserédesen a 2.0 újdonságairól számoltunk be (amelyeket természetesen nem az NCWest hozott el nekünk, hanem ismét a koreai siteokról vadásztuk össze…), aközben semmi újdonság arról, hogy mi lesz a PTS-sel, meg az 1.9 megjelenéssel. Az NCWest látványosan vette hülyére a teljes közösséget, ezzel eltompítva az a hatalmas beégést, hogy miközben mi még mindig az egy évvel korábbi contenttel játszunk, aközben a koreaiak már kettővel későbbi content patchet tesztelik.
  • Viccen kívül hetek teltek el az nélkül, hogy bárki is a hivatalos csapatból bármit is mondott volna. A közösség meg görcsösen figyelte, hogy vajon mikor lesz már valami infó az 1.9-ről. Bár mindenki tudta, hogy az 1.9 lényegében semmi olyasmit nem hoz be, ami orvosolná a játékosok legnagyobb problémáit, de már a puszta tény is felháborító volt, hogy május végével immáron 3 hónap lemaradásban vagyunk a koreai megjelenéshez képest. Csak hogy fokozzák az élvezetet: az NCWest egyik CM-je azért benyögte, hogy természetesen a PTS-ek perzisztens szerverek lesznek, de azért nagyon súlyos esetben nem kizárt, hogy rollback-ek vagy ne adj Isten karakter wipeolások fognak történni. Mindez az után, hogy jóhiszeműen játékosok ezrei húzták már fel többé-kevésbé karaktereiket a PTS-en.
  • Végül is május 19-én benyögték, hogy na akkor 1.9 felkerül május 25-én PTS-re és egy héttel később június 2-án LIVE-ra is. Mondanám, hogy ez legalább zökkenőmentesen lezajlott, de nem. A Patch szerverek természetesen nem bírták a terhelést, úgyhogy jóformán csak azok tudtak elkészülni a patcheléssel időre, akik egyéb unofficial forrásokból megszerezték és összehegesztették maguknak az 1.9-es klienst. Persze kiderült, hogy azért tudták ilyen “gyorsan” megoldani az 1.9 PTS-re rakását, mert valójában egy hónapos tesztelés után Koreában – május 21-én – élesbe került a 2.0-ás content patch.

Az 1.9 végülis június 2-án élesbe került és relatív nyugalom szállt a közösségre, néhány hétig kitartott az 1.9 adta újdonságok tömkelege, de valójában mindenki tudta, hogy ettől sokat nem várhat. Az érdemi új endgame contentet csak a 2.0 fogja elhozni, ami viszont ezidőtájt már live-on volt Koreában. Persze ennek ellenére a június hónap relatív nyugalomban telt el. Ez a hónap sem telhetett el a nagy sikerű “ne vegyél goldot mert meg leszel ba…” sorozat egy újabb példánya nélkül. Papa Lou és barátai újabb támadást intéztek a jó ízlés ellen:

Június közepén beszámoltunk arról, hogy az NCSoft Korea milyen imba ingame eventtel ünnepli meg a Foci VB-t, majd ezek után arról is beszámoltunk, hogy az NCWest ugyanezen eseményt egy nyamvadt flashes játékkal akarja megünnepelni, amit egyébként két perc alatt hackeltek meg és a győztesek között megjelent pl a “Cheat Engine“. Miért is sikerült volna legalább ezt megcsinálniuk rendesen…

Akik eddig elolvasták a leírást (szörnyen nagy unalmukban), azoknak a végére igazi csemegét tartogatok:

  • Még a május végi közleményben szerepelt: Az NCWest június közepére szerver összevonásokat tervez és azt követően pedig ingyenes transfert. Frakció alapú mass-pvp játékban ingyenes és korlátlan transfer? WTF?
  • Pont ekkoriban kérdeztem meg az egyik CM-et, hogy mit terveznek a nyárra, amire az a nem-hivatalos válasza a következő volt: “Megpróbáljuk az egész nyarat kihúzni a transfer/merge témával.” Erre persze köpni-nyelni nem tudtam. Pedig ekkor még nem gondoltam volna, hogy ezek tényleg képesek lesznek a lehetetlenre…
  • Június közepén már mindenki dörömbölt az asztalon, hogy akkor most mi van, itt a hónap közepe és hol a transfer? Előbb konkrétan letagadták, hogy ígértek ilyesmit; majd elkezdtek polemizálni azon, hogy akkor vajon mikor is van a hónap közepe, hiszen az az ő értelmezésük szerint a hónap első és a hónap utolsó napja között bármelyik napon lehet. Legvégül konkrétan lehülyézték a saját Product Managerüket, amiért az illető beígérte a transfert anélkül, hogy a CM-ekkel egyeztetett volna.
  • Az egész bohóckodásnak az lett a vége, hogy június végén megjelent egy bejegyzés az USA CM-től: “Technikai gondok miatt sajnos meg kell csúsztatnunk a server merge/transfer témát egy-két héttel”.
  • Jólvan, beletörődtünk, pláne, hogy pár nap múlva kaptunk végre egy dátumot: júli 7-én server merge, júli 8-tól pedig free transfer. Ekkor már tudtuk, hogy melyik szerverek lesznek összevonva és tudtuk mindennek a részleteit is. A merge-t megelőzően EU-ban 18, USA-ban 14 szerver üzemelt. Ezeket a merge során EU-ban 8, USA-ban 5 szerverre vonták össze. Na igen, 32 szerverből 13 szervert csináltak. Azt hiszem ennél jobban semmi nem tudja bizonyítani, hogy mennyire elodázták ezt is…
  • Június hónap vége és júli legeleje konkrétan nyugalomban telt. Mindenki remélte, hogy öröm és boldogság vár ránk a merge után. Az összevonandó szerverek játékosai ismerkedtek egymással, latolgatták az erőviszonyok változásait. Már maga az aktivitás is jól mutatta, hogy mind az 1.9, mind a transfer mennyire pozitív hatással volt a játékosokra: (Vihar előtti csend…)

    Contribution Point változása az egyes időszakokban. (CP = PVP aktivitás az összes (EU/USA) szerveren)

  • Júli 3-áig igazából egy komolyabb gondolat kavargott mindenki fejében: Vajon a merge során mégis mi fog történni a név ütközésekkel? Az NCWest első kanyarban azt ígérte, hogy nem lesz gond. Aki “jobban megérdemli” az tarthatja meg a saját nevét. Ez fair ajánlat volt, ismerve a lehetséges mérőszámokat. Júni 3-án azonban hideg zuhanykényt ért mindenkit: Újabb technikai okok miatt tolnak még egy hetet a merge és a transfer-en (ezzel már júli 14-nél tartunk, tehát a nyár fele el is eltelt…), továbbá a name conflictot úgy oldják meg, hogy minden karakter kap a neve végére egy két betűs suffixet, ami a szerver nevének rövidítését fogja tartalmazni. A merge után mindenki kap egy free name change ticketet és aki kapja marja elven, azé a név, aki hamarabb igényt tart rá. Szerintem nem kell kifejtenem, hogy mekkora felháborodás lett ebből. A top játékosok lassan egy éve építették a karrierjüket, amit a karakterük neve fémjelzett. Ráadásul mindezt a legnagyobb nyárban, amikor a játékosok fele simán szabadságon van, vagy ha nincs, akkor sem biztos, hogy fel van töltve az accountja. Ezzel a húzással az NCWest minden bizonnyal rengeteg kényszer account feltöltést tudott elkönyvelni…
  • Persze közben kiderült, hogy a free-transfer sem olyan egyszerű. Igaz, hogy a merge másnapján már lehet transferelni, de ilyenkor még csak egy queue-ba kerülsz, amit követően egy hét múlva (szerdánként van Aion-ban is a karbantartás) fog ténylegesen megtörténni a karakter move. Ezen persze ekkor még senki különösebben nem lepődött meg. Végülis fair ajánlat azért, hogy ingyen lehessen menni.
  • A merge végül is tényleg zökkenőmentesen lezajlott júli 14-én. Délután 6 órakkor időbe elindultak az EU szerverek és mindenki boldogan próbálta visszaszerezni a nevét. Persze több-kevesebb sikerrel. Vicces volt amikor a PVP hírók neveit lvl1-es karakterek bitorolták. Néhány héten belül, persze a customer support rendet tett, azok akiknek aktív volt az accountjuk, azok az ilyen egyértelmű névlopási esetekben visszaszerezhették a nevüket. (Persze volt olyan eset, hogy az egyik hazai légió leadernek már a belső kapcsolatokon keresztül kellett visszakönyörögni a nevét…) A merge egyébként nagyon jól telt. Egyből be is jelentettek két nagyon tetszetős eventet. Az egyik (Dash of Daevas – DOD) arról szólt, hogy a merge után melyik frakció tudja először elfoglalni a fontosabb pozíciókat abysson, a másik (Fight on the Right Side – FotRS) pedig egy ajándék event, amivel azokat jutalmazzák majd, akik időre rendbe rakják a merge miatt esetlegesen kialakuló Race Conflictokat a free-transfer segítségével. A merge tényleg jól sikerült, olyan izgalmas ostromok zajlottak le pár nap alatt, amit nagyon régóta nem láttunk már. Persze a DoD achievement reward megőrjítette az embereket és nagyon gyorsan kimutatkozott, hogy az összevonás után melyik szerveren milyenek is az erőviszonyok.
  • Több sem kellett az elkenődött frakcióknak ahhoz, hogy kihasználva a free-transfer lehetőségét kialakuljanak elyos és asmo only szerverek. Legalábbis ez volt a terv.
  • Végülis 23-án megtörtént az első free-transfer hullám. A szervereken az egyik-másik frakció szinte teljesen eltűnt. Végülis EU-ban úgy alakult hogy két Elyos domináns szerver lett és egy szerver amin relatív balance van.
  • Persze a transfer nem igazán sikerült zökkenőmentesen. Transferelt karakterek eltűntek a transfer után, amiket csak napokkal később vadászott vissza a customer support. Érdekesebb volt, hogy egy csomó játékosnál megjelentek alacsony szintű (lvl1-7-ig) karakterek, amelyeket soha nem hoztak korábban létre. De ami kétség kívül a legdurvább volt: Az egyik Last Standes (légióm a Spataloson) srácnál – aki egyébként nem túl régóta játszik – megjelent egy lvl50-es karakter Anuhart fegyverrel és nagyon jó gearben, ráadásul az egyik német szerveren. Hacsak a srácnak nincs egy másik személyisége, akkor minden bizonnyal ezt a karaktert nem ő húzta fel. Már javában készültünk, hogy oké ebből rollback lesz, mire érdekes dolog történt: Az NCWest hivatalosan közölte, hogy “Nincsennek anomáliák, senkinek nem jelent meg más accountról karakter, a transfer sikeres volt“. Majd ezek után módszeresen _törölték_ az összes ezzel ellentétes bejegyzést a fórumról, és rá néhány napra kikapcsolták a commentelés lehetőségét a hivatalos bejelentéseknél, valamint ezzel együtt elrejtették a korábbi megjegyzéseket is. Gondolatrendőrség? Komolyan mondom Orwelli magaslatokba csapott a propaganda.
  • Végülis ezt is túléltük, mindenki javában készült a második heti tansferre, amikor is a még hezitáló, ott maradott légiók is mentek volna tovább a társaik, barátaik után. Légiók fele volt még a régi szerveren, másik fele meg már az újon, dehát senki nem aggódott, hiszen augusztus 28-ig simán lehet még transferelni.
  • Ám egy nappal a második transfer hullám előtt (júli 28) jött a bejelentés: “Fúúú srácok, nekünk mindennél fontosabb a balance, úgyhogy inkább cancelezzük a free-transfert. Kitalálunk valami tuti új módszert és majd akkor újra lehet majd transferelni…” Fantasztikus gondolat, kár hogy nem egy héttel korábban jutott eszükbe, akkor még értelme is lett volna… Egyébként erre a napra volt bejelentve a DoD Rewardok osztogatása és másnapra a FotRS event rewardok is. Fura módon ezek nem érkeztek meg, mindehhez persze semmi hivatalos komment.
  • Ekkor már az NCWest is érezte, hogy itt nagyon nem frankó a helyzet, úgyhogy előrántották a gardróbból Lance Stites-t, aki mellesleg Vice President a NCWestnél. Ő leírta nagyon őszintén, hogy húú mennyi hibát követtek el és elnézést, dehát nagy a nyomás, és mindent megtesznek, hogy gyorsan megoldjanak mindent.
  • Júli 30-án végre megtudtuk, hogy már csak egy hét és megkapjuk a DoD és a FotRS rewardokat is. (Egyébként tényleg nagyon masszív rewardokról beszélünk. Kvázi azt képzeljétek el, mintha WoW-ban kapna minden játékos egy legmagasabb tier-be tartozó aréna kesztyűt és még fel is lenne enchantolva.)
  • Augusztus 3-án megtudtuk, hogy “Seattle” időzóna szerint még aznap este már megkapjuk a DoD rewardokat. Igazából azóta is próbálgatjuk kiszámolni, hogy vajon Seattle milyen időzónában lehet, mivel még a mai napig nem kaptuk meg a jutalmakat.

Még koránt sincs vége… Ha valaki azt hinné, hogy az elmúlt 1-2 hétben már semmi nem történhetett, az nagyon téved. Lássuk a történéseket:

  • Az NCWest különböző CM-jei nekifogtak egymással ellentétes információkat kiadni. Konkrétan elhangzott, hogy megoldást látnak abban, hogy kikapcsolják a Race-Conflict védelmet és egy frakció alapú mass-PVP játékban engedélyezik, hogy bárki bármelyik oldalon játszon. Persze hamar rájöttek, hogy ez mekkora nagy baromság és gyorsan korrigáltak is.
  • Augusztus 6-án már majdnem sikerült kiküldeniük a DoD rewardokat (ekkor már azt hittük, hogy megfejtettük a Seattle time zone rejtélyét), de kiderült, hogy olyan jól sikerült a kiküldő script, hogy az lényegében a játékosok kaptak egy gratuláló levelet ingame, amiből csak a reward maradt ki. Uppsz. Az alábbi kép jól példázza a jutalmak kapcsán lefolytatott konzekvens kommunikáció legjobb pillanatait: (ezek a hivatalos CM-ek fórum hozzászólásaiból lettek kivágva)

És ezzel el is jutottunk nagyjából a mai napig. Ami fontos: tegnap végülis a FotRS rewardokat végre megkaptuk (hetekkel később…), de a DoD rewardokról még mindig nincs semmi hír. A hét elején közölt infó szerint a “technikai baki” miatt, még egy-két hét és talán megkapjuk. Cserébe viszont kaptunk végülis jó híreket is: Egyrészt csináltak egy nagyon kafa balance guard scriptet, amivel a jövőben újra fogják majd valamikor engedélyezni a free-transfert (már mindenki előre retteg tőle), valamint megtudtuk, hogy augusztus 18-tól végre elindul a PTS-en a 2.0-ás update tesztelése, amit követően szeptember 7-re beígérték az élesítést is.

Apropó PTS: Majd elfelejtettem, biztos ami biztos a PTS-en lewipeolják az összes karaktert a 2.0 beélesítése előtt. Szóval teszteljünk 2.0-ás endgame contentet úgy, hogy lvl1-es karakterrel kell majd kezdeni.

Konklúzió

Szóval immáron eltelt majd egy év az EU-Aion elindulása óta. A játék egyébként továbbra is egy iszonyatosan jó játék. Sokak nem ezt várták, sokaknak ez kevés, de akik máig játszanak azok alapvetően jól érzik magukat benne. A közösség most lényegében egy dolgot szeretne kérni az NCWesttől: Miután beélesítik a 2.0-át, azután NE NYÚLJANAK SEMMIHEZ. Jó lesz az úgy nekünk, nem kellene eventek, inkább ne is foglalkozzanak velünk; csak áramot meg internetet kapjanak a szerverek és akkor még egy jó darabig el leszünk…

Hogyan tovább? Azért megpróbálunk a realitások talaján maradni. Szép meg jó, hogy most kijön a 2.0 és az tényleg olyan szintű endgame contentet hoz be, amit még soha nem látott ez a játék (akinek beteg sok ideje van az pillantson bele a “Beshmundir Temple” cikkbe, hogy lássa hogy is néz ki az Aion-ben egy endgame PVE instance); de azért azt látni kell, hogy ha az NCWest tovább folytatja ezt a parádézést, akkor olyan mennyiségű ember fog elfordulni az Aiontól, ami után már nem lehet majd rentábilisen üzemeltetni a világ nyugati felén az Aion-t, ennek elkerülhetetlen eredménye lesz az “üzleti okokból szerver shutdown” post megjelenése. Persze reménykedünk… Ez még nagyon messze van, de visszakanyarodva a realitások talajára mi – a blogon – már azért kacsintgatunk kifelé, hogyha tényleg beborul a szekér, akkor vajon merre is kéne tovább haladni. Most az irányunk mi más is lehetne, mint a soron következő koreai feltörevő és nagyreményű MMO: (Igen, nem tanulunk a saját hibáinkból…)


~ Szerző: menorel - augusztus 13, 2010.

5 hozzászólás to “NCWest ‘év értékelés’ Variance módra”

  1. Jó hosszú lett, nem is gondolná az ember mennyi mindent tudtak el… ilyen “rövid” idő alatt.

  2. grat a posthoz mivel amikor elősör megláttam milyen is a játék(kb 2009 október) sírtam örömömben és rohantam érte a boltba most más miatt sírok pedig már vagy 2 hónapja abbahagytam.
    Amit furcsáltam, hogy az egyik nagy epicfailt kihagytad azaz, hogy a törtszerókon úgyahogy de elöbb felkerült a 2.0 hisz benne volt az 1.9 ben minden ami hozzá kelett csak egyesek lassan westernizálták.
    Sajnos az egész cikk úgy helytálló ahogy van és nem tudom felfogni, hogy sikerült annyi hülyeséget csinálniuk, hogy az amúgy hangulatos játékot így elrontsák.

  3. Hát igen, ez így történt, erre lehet mondani nyugodtan hogy EpicFAIL. Kár mert az Aion egy jó játék (lenne), de ezt így nem lehet csinálni. Minden elismerésem annak aki ezek után bírja cérnával és még játszik. Én már rég nem 😦 Emlékeimben megmaradnak a rift-ek, mert szerintem az volt a legjobb a játékban. Jobb mint Abyss az egész fortress-el mindennel. RIP

  4. Akik még mindig játszanak aionnal azok leginkább azért teszik mert ma egyszerüen nincs jobb mmorpg,és ezt nem fanboyként mondom.
    Kb 2 hónapja felfüggesztettem az elõfizetésemet azért hogy aion helyett keresekk mâsik mmot.
    Megszámolni nem tudnám hány klienst telepítettem a gépre 4-5 héten át.
    Ami még megfogott az a lotro volt .De 2-3 hét után rá kellett jönnöm hogy nem az én világom.
    Azóta újra aion.

  5. Sziasztok!

    Már rég nem játszom a játékkal, de néhanéha eszembe jut.. Sajnos az anyagi problémám már megoldódott, tehát tudnám fizetni, viszont időm nincs rá…:S
    Mindegy is, örültem h elolvashattam a cikked nagyon jó lett! Legalább ezaz oldal még megvan, az aionhun már sajnos igen régóta levan lőve, pedig mintha vkik ígérték volna hogy felkarolják, de mind1 is..:(
    Mivel még bőven 1.9 és ígérgetései előtt abbahgytam a játékot, nem igazán van belelátásom a történésekbe ingame alapon, de ahogy olvastam a cikked, teljesen egyet tudok veled érteni.. NCW a kezdetektől nem volt nekem szimpatikus.. Anno aionhun-on ki is fejtettem rendszeresen, csak akkor még a sok kis tökmag próbált lehurrogni.. Nem mintha számított volna különösebben, de elég röhejes volt, hogy nem látták már akkor is hogy milyen egy ótvar, szerencsétlenségek kezelik a west régiót.. Szánalmas vhol a Koreai csapattól is, hogy semmiféle érdeklődést nem mutatnak a nyugati felhasználók felé.. Mossuk kezeinket, ott a west csapat lehet hozzájuk fordulni… Mind1 is. A lényeg hogy igen szar kezekbe került, egy igen jó játék, mely számomra maradandó élményt adott, és még egy történet megírását is inspirálta…
    Talán vizsgaidőszak végén felnézek egy hónapra, vagy esetleg majd nyáron, nem tudom még, de hiányzik egy kicsit a játék nyujtotta hangulat, amit más mmo nem adott nekem sohasem.. Remélem egyszer majd megoldódnak a problémák, és évek után a west csapat beérni önmagát.. Vagy netán egy ennél is jobb mmo jelenik meg, mely szerencsés esetben egy jobb, törődőbb csapat kezei közé kerül majd!

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

 
%d blogger ezt kedveli: